ShShlomo Raskin ja Toora Frankfurtissa: Megillath Ester

Eli Esterin kirjan selitykset M’albimin mukaan.

Muistinpanot Shlomo Raskinin videoesitelmästä käänsi suomeksi Hermann Aistrich

M’albim sanoo: jokaisella sanalla toorassa on oma merkityksensä; myös äänten painotuksella. Ester tarkoittaa: peite, sumu, piilo.

Maailma on niin kuin nukketeatteri, hashem (Jumala) on ohjaaja.

Megillah Esterissä hashem:in nimeä ei ole kertaakaan. Ester ja Mordokai ovat kirjoittaneet tämän megillan – ruach hakodeshin, Pyhän Hengen ohjauksessa. Se on yksi Raamatun viidestä kääröstä. Esterin käärö on pyhä! Se on kirjoitettu käsin pergamentille.

On pieni ero Toora-käärön: Kun Tooran kirjoittaja teki virheen, hän ei saanut korjata tätä esim. rapsuttamalla virheen pois, vaan hänen täytyy kirjoittaa koko sivu uudestaan. Ester-käärön kirjoittaja sai korjata virheensä rapsuttamalla sen pois.

hamelech-sana on jokaisessa käärön sivussa ensimmäisenä sanana. Oletan tässä, että te kaikki tunnette hyvin Esterin tarinan niin kuin se on kirjoitettu Raamatussa.

Tässä käsittelemme vain muutamia erikoisuuksia tästä pyhästä kirjasta.

Neljä kysymystä: 1. Alusta loppuun saakka on kertomuksia pidoista, eli erilaisista syömingeistä ja juomingeista, juhla-aterioista. Hepreaksi mishtech. Miksi niin usein mishtech? 2. Miksi Esterin käärössä on mainittu sana melech ja sana malka, kuningas ja kuningatar, niin usein? Ainakin 200 kertaa. 3. Miksi Ahasveroshin asenne Haamania kohtaan muuttuu? 4. Miksi Mordokai sanoo Esterille, että hän ei saa sanoa olevansa juutalainen. Mordokai on myös profeetta. Ester tekee, mitä Mordokai sanoo. Mutta Mordokai kertoo itse, että hän on jehudi, juutalainen. Koska hän ei tahtonut kumartaa Haamanin epäjumalakorun (ketjun) edessä.

Muutama vastaus kysymyksiin:

Miksi niin usein mishtechia, juhla-aterioita?Mishtech on heti alussa kuninkaan kolmantena hallitusvuotena, kestää 180 päivää, ja jatkuu vielä viikon ajan Suusalaisille. Kuningatar Vastikin järjestää pidot Suusanin linnassa naisille. Sitten taas juhla-ateria, kun Esteristä tulee kuningatar. Ester kutsuu kaksi kertaa kuninkaan ja Haamanin pitoihinsa. Ester ei sano ensimmäisellä aterialla mitä hän tahtoo; sanoo vain ”Olkaa hyvät ja tulkaa toistekin”. Myös juutalaiset pitävät pidot Adar kuukauden 14. päivänä Purimjuhlana heidän voittonsa jälkeen.

Miksi niin usein hamelech ja hamalka, eli kuningas ja kuningatar? On olemassa ns. rajoitettu kuningas: hänet on valittu demokraattisesti, hän palvelee kansaansa, raha ei ole hänen, on eduskunta, neuvonantajia, pääkaupungin paikka ei ole hänen määräämänsä. Ja ns. absoluuttinen kuningas, itsevaltias, diktaattori: kuten Achashverosh, Ahasveros. Kansa palvelee häntä, raha ja aarteet ovat hänen, hän voi tuhlata mielin määrin, kuten Ahasveros pitäessään 180 päivän pituiset pidot. Tai jahdit ja naiset ym. Hän määrää ja tekee yksin mitä haluaa. Määrää lait yksin. Ahasveros oli kuningas Belsassarin hevostallin esimies, hän ei ollut kuninkaallinen. Hän kaappasi vallan ja tappoi koko Belsassarin suvun, paitsi yhtä tyttöä, Vashtia, Vastia. Vasti on kuninkaallinen, hänen isoisänsä on temppelintuhoaja Nebukadnessar. Siksi Vasti tahtoo korostaa omaa kuninkaallista asemaansa ja pitää omat pidot. Ahasveros siirsi pääkaupungin Baabelista Suusaan.

Kolmannen vuoden mishtechissä Ahasveros tahtoo näyttää mahtinsa; silloin käytetiin temppelin esineitä. Juopuneet miehet puhuvat kaikista ’miesten-asioista’, kuten politiikasta, tekniikasta, myös naisista. Kauneimmat naiset? – miesten himon kohteena. Juopunut Ahasveros tahtoo näyttää kauniin vaimonsa alastomana. Se tarkoittaa myös ilman mahtia. Hamalka Vashti ei tahdo tulla. Mehuman (perim. mukaan hän on Haaman), yksi seitsemännestä neuvonantajista neuvoo: ”Tapa Vasti”. Niin Vasti poistui näyttämöltä. Toinen neuvo: Etsi kaunis nainen, mutta joku, jolla ei ole mahtia. Ester kuitenkin oli synnynnäinen kuningatar, kuningas Saulin talosta. Siksi Mordokai sanoo Esterille, ettei hän saa sanoa olevansa juutalainen.

Mordokai ymmärtää montaa (70) kieltä, ja siksi hän kuuli ja ymmärsi Bigdanin ja Teresin suunnitelman murhata kuningas Ahasveroksen.

Kuningas hyväksyy Haamanin ehdotuksen tuhota kaikki juutalaiset, mutta vasta sen jälkeen, kun hänen neuvonantajansa totesivat, että juutalaisten Jumala ei ole enää mahtava, onhan Nebukadnessar
voinut tuhota temppelin rankaisematta.

Miksi sitten kuninkaan myönteinen asenne Haamania kohtaan muuttui? Ester teki ensimmäisen mishtechin kuninkaalle ja Haamanille. Siellä hän keimaili Haamanille. Siksi kuningas ei voi nukkua, hän on mustasukkainen ja luulee, että Hamanin ja Esterin välille olisi kehittymässä jotain. Sitten Ahasveros saa aikakirjasta tiedon, että Mordokai esti kuninkaan murhan. Kun hän kysyi sitten Haamanilta: ”Mitä on tehtävä miehelle, jolle kuningas tahtoo osoittaa kunnioitustaan?”, paljasti Haamanin vastaus kuninkaalle Haamanin mahtipyrkimykset.

Miten Haaman sitten joutui Esterin sänkyyn? Perimätieto sanoo, että enkeli on työntänyt hänet sinne, mutta toisiakin selityksiä on olemassa. Se oli jo vihaiselle kuninkaalle viimeinen pisara ja Haaman ripustettiin heti hänen itse rakentamaansa 50 kyynärää korkean hirsipuuhun.

Purimjuhlassa kaikkien juutalaisten täytyy lukea megillan kaksi kertaa. On viiniateria. Annetaan lahjoja. Pelataan korttia ja muita onnenpelejä. On taas kunnia olla juutalainen. Ester malka on juutalaisille rohkeuden esikuva, häntäkin pidetään profeettana.