Tässä näytän pienen otteen pian valmistuvasta "Joonan kirjasta". Samanniminen Raamatun jatkokurssi on edelleen Kiteellä. Raamatun heprean kielen numerologia voi olla aloittelijalle vieras käsite, mutta tämän tekstin voi kuitenkin ymmärtää hyvin pitkälle.
LINTU ja KALA
Toisena luomispäivänä Jumala tekee rakian (vahvuuden), eli eron ylhäällä ja alhaalla olevien vesien välillä. Se on vasemman puolen näkökanta kaksinaisuudesta, sillä toinen päivä edustaa vasenta puolta. Siksi Jumala ei sano toisen päivän lopussa ”hyvä” eli tov. Hän kompensoi tämän kuudentena päivänä sanomalla tov meod, ”erittäin hyvä”.
Vesi, majim (40-10-40 = 90), on oikeastaan kaksinkertainen ”m” eli kaksinaisuus vasemmalla puolella. Vesi ylhäällä on miespuolinen, vesi alhaalla on naispuolinen. 40 on heijastava, niin kuin veden pinta. Veden täydellinen arvo 80-20-80 = 180, se on siis kaksikertaa 90. Tämä kuvaa veden luonnetta kaksinaisuutena.
Raamatun tekstissä löydämme yhä uudelleen ”40” ajanilmauksena kuten Vedenpaisumuksen sateen kesto, Mooseksen oleminen Siinailla, vakoojien matkan kesto, Goljatin uhkaus 40 päivän ajan, Daavidin ja Salomonin hallitsemisajat, autiomaan vaelluksen kesto, Elian tie Horebille, 40 päivää Niinivessä. Jeesus autiomaassa, Jeesus asuu maan päälle ylösnousemuksensa jälkeen. Nämä ovat ns. miespuoliset ajat. ”Naiselliset ajat” kestävät äärettömyyteen.
Kaksinaisuuden periaatetta kuvaava, erotuksen aiheuttava rakia, ”taivaankansi” 200-100-10-70 = 380; sama luku on Egypti, mizraim 40-90-200-10-40, kaksinaisuuden maa.
Viides päivä on luomisstruktuurissa myös vasemmalla. Luodaan linnut ylhäällä ja kalat alhaalla. Nekin kuvaavat kahta vastakkaista maailmaa.
Joona-kertomuksessa tapahtuu vastakohtaisesti (vastavuoroisesti): kuten se kyyhkynen, jonka kala pelastaa, ja kala, jonka kyyhky määrää viimeiselle aterialle Messiaan pöydässä kahdeksantena päivänä. (Heprean sana jonah tarkoittaa "kyyhkynen").
Kiinnostavia struktuurilukuja: Luomiskertomuksen 2. päivää kuvaavat 38 sanaa, 5. päivää 57 sanaa = 2 x 19 : 3 x 19 = 2 : 3. 19 on tärkeä ehdottomassa (absoluutissa).
”Elämän äiti”, Eeva, chavah 8-6-5 on 19. Misbeach, alttari, sen luku on 57. Alttari, missä korban savuttaa yhteyden Jumalaan. Alttarikin on vastaus vastakohtien (1. ja 2. esipihan) jälkeen. Kanaan 190, mizrajim 380 = 1:2. Rakia 380.
Myös periaate ”lintu” ja periaate ”kala” ovat yhteensä sama kuin Joona-sanan täydellinen arvo: Lintu, of, 70-6-80 = 156; kala, dag 4-3 = 7; Joonan
täydellinen arvo on 20-22-106-15 = 163.
Joonan (71) ja kalan (7) tavallinen arvo yhtensä on 78, se ilmaisee Jumalan nimen ”Herra” kolminkertaisesti, 3 x 26.
5. päivän nimi on sefiroth:ien (sefirah = laskea, luku) mukaan hod 5-6-4
(15), muoto, myös ylistää.
Juutalaisen tavan mukaan sapatti-ateriassa on alussa kalaa,
sen jälkeen lintua, jotta ne kaksi pääsevät yhteen seitsemäntenä päivänä
ihmisen avulla. Joona-kertomus on siis ennen kaikkea Jumalan ylistys, taivaan ja maan yhdistäminen, niin kuin linnun ja kalan.